3 Rajin…seribu ragam, sejuta perasaan

Wah! Hari ini aku mengamuk sakan (takdelah sakan sangat). Sudahlah hari ni hari JUMAAT, bulan puasa pula tu….Syaitan dan Iblis sudah dibelenggu tapi nafsu amarah masih juga menguasai.

Sebenarnya, hari ini aku tak puasa, sudah hari kedua aku tak puasa. Bukan malas tapi ia jadi HARAM kalau aku berpuasa. Mungkin faktor ketidakstabilan hormon mempengaruhi emosi aku hari ini. Mungkin!

Bila tiba time kelas ini, 3 Rajin, walaupun hanya 6 orang murid, tapi ia mampu mengganggu emosi dan akal fikiran aku. Bila mengajar budak-budak yang tidak bersalah ini, ‘mood’ aku jadi ‘down’. Ia tidak sama seperti aku mengajar budak-budak 1 Rajin dan 2 Rajin. Budak-budak 6 orang ini selalu membuatkan aku jadi ‘hot’. Mereka suka bergaduh sesama mereka. Mereka suka menuduh sesama mereka. Mereka suka berebut sesama mereka. Berebut tak salah tapi kalau berebut sampai bergaduh, itu yang buat cikgu jadi ‘hot’.

Entah kenapa aku merasakan anak-anak murid aku kurang menghormati aku sebagai guru. Mereka seolah-olah menganggap aku ini seperti ibu mereka, atau mungkin lebih teruk seperti kawan mereka. Mungkin mereka belum faham apa makna ‘hormat’ tapi sekurang-kurangnya mereka ada sedikit perasaan ‘takut’ kepada guru mereka. Sikap mereka seolah-olah mereka ini tidak ‘terdidik’ di rumah oleh ibu bapa mereka.

Salahkah aku berprasangka begitu?

Sepanjang dalam perjalanan pulang ke rumah petang tadi, di dalam kereta, aku masih terbayang-bayang peristiwa ‘amukan’ aku di sekolah. Tidak sepatutnya aku memarahi mereka dengan cara begitu. Tapi entahlah…semuanya sudah terjadi. Kadang-kadang ia membuatkan aku berfikir… sesuaikah aku menjadi seorang guru? Sesuaikah aku menjadi seorang guru PEMULIHAN??? Sampai bilakah dan sanggupkah aku setiap hari aku berhadapan dengan murid-murid paling ‘lemah’ pencapaian akademik mereka. Bukan setakat akademik sahaja lemah, sikap dan sahsiah mereka juga di tahap yang sama. Mereka adalah murid yang ‘tersisih’ dan ‘tercicir’ daripada arus perdana.

 

Akukah penyelamat? Sedangkan aku jua punya berbagai hal, urusan dan masalah sendiri yang aku sendiri belum mampu selesaikan.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s