Terlelap ketika mencerap guru sedang mengajar

Peristiwa lucu bagi aku.

Pada hari rabu lepas, aku telah dicerap oleh pihak pentadbir. Ia adalah pencerapan kali kedua. Biasalah, PdP  seorang guru akan dicerap dan dibuat penilaian sekurang-kurangnya 2 kali dalam setahun.

Kelas yang hendak dicerap bermula pukul 8.40 hingga 10.10 pagi, mengambil masa selama 90 minit. Selepas setengah jam berlalu, barulah nampak batang hidung pencerap.

Aku bertanya, “kenapa lambat?”. “saya ada kelas,” katanya. Hrmmm….kalau dah tahu ada kelas, pilihlah waktu lain yang tak bertembung kelas. Jawab aku dalam hati sahajalah.

Pengajaran berlangsung seperti yang dirancangkan. Persediaan aku memang agak rapi kali ini. Tiba-tiba aku melihat sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku. Pencerap aku sedang ‘lena dibuai mimpi’. Mak ai!! Ada beberapa orang murid ketika itu turut sama melihat situasi ‘tak senonoh’ itu. Wajah anak-anak murid aku ‘kepelikkan’. Aku cuma hanya mampu tersenyum kelat.

Aku apa lagi, tiba-tiba datang idea ‘jahat’. Aku terus ambil Galaxy Note dan tanpa buang masa merakamkan aksi ‘lucu’ tersebut, sambil berlakon konon-kononnya aku merakam sesi pembelajaran yang sedang berlangsung. Bukan hanya sekali dua dia terlelap tetapi berulang-ulang kali. Aduh! parah tetapi kesian.

Pencerap aku ini memang sudah terkenal dengan aksi ‘terlelap’nya, sama ada ketika mesyuarat, taklimat dan sewaktu dengannya. Pendek kata semua orang sudah lali dengan sikapnya itu. Tapi…takkanlah semasa mencerap PdP pun dia nak buat benda yang sama? habis apa yang dicerapnya? Sahihkah penilaian dia? Atau mungkin ini cuma sekadar mencukupkan syarat sahaja?

Dalam hati aku berbisik…begitulah PENILAIAN MANUSIA…tiada yang sempurna. Hanya ALLAH yang sempurna.

 

MB Selangor

MB selangor terlelap ketika sidang media akibat kesan pengambilan ubat kerana tidak sihat

 

 

Leave a Reply

